23 października 2021 23:09
Ile wynosi stawka VAT na meble biurowe?

Ile wynosi stawka VAT na meble biurowe?

Podatek VAT wielu przedsiębiorcom spędza sen z powiek. Niemniej jednak do podstawowej kwoty netto produktu w znaczącej większości przypadków musimy jeszcze doliczyć kwotę podatku VAT. Jaki VAT obowiązuje przy zakupie lub sprzedaży mebli biurowych? Odpowiadamy.

Dlaczego stawka VAT to sprawa dyskusyjna?

W Polsce obowiązuje kilka stawek podatku VAT. Podstawowa wynosi dziś 23%, jednak istnieją jeszcze stawki tak zwane preferencyjne. Dzięki nim możemy zapłacić nieco mniej za różnego typu towary oraz usługi. Niemniej jednak stawka VAT nie jest jednoznacznie przypisana do danego towaru lub usługi. Przedsiębiorcy bardzo chętnie wykorzystują ten fakt, aby móc nieco obniżyć podatek. Tymczasem muszą uważać – urzędnicy bardzo uważnie przyglądają się fakturom z obniżoną stawką podatku VAT. Osoby, które nie mają większego pojęcia o księgowości, mogą mieć problem ze zrozumieniem tematu. Posłużmy się jednak prostym przykładem. Co roku, w okolicach tłustego czwartku, wraca temat opodatkowania pączków. Jeszcze do niedawna na pączki obowiązywały aż 3 stawki VAT – 23%, 8% oraz 5%. Wszystko zależało między innymi od daty przydatności do spożycia danego wypieku. Od tego roku obowiązuje jedna stawka na pączki, jednak absurd opodatkowania pozostał w kontekście innych produktów, w tym na przykład mebli biurowych. Jeśli podatnicy mają do wyboru tyle stawek VAT, to zawsze będą zastanawiać się nad tym, którą wybrać. Pamiętajmy, że VAT finalnie płaci nabywca. Jeśli więc sprzedajemy używane meble biurowe, to o wiele więcej chętnych do zakupu znajdziemy, gdy zaproponujemy niższą cenę. Tę zaś bezspornie kształtuje między innymi podatek VAT.

Ile wynosi VAT na meble biurowe?

Meble biurowe możemy zarówno kupować, jak i sprzedawać. Zawsze przy tym musimy ustalić stawkę VAT, jaka nas obowiązuje. W kontekście mebli biurowych mamy zazwyczaj do czynienia ze stawką podstawową, która wynosi 23%. Niemniej jednak pojawia się wiele interpretacji podatkowych, które mówią, że czasami możemy wybierać również stawkę preferencyjną. Niegdyś podział wyglądał następująco – meble robione na wymiar obejmowała stawka 8%, meble zakupione w salonie – 23%. Niemniej jednak podział ten pozostawiał przedsiębiorcom furtkę do stosowania stawki preferencyjnej. Wystarczyło bowiem napisać na fakturze, że meble były wykonane na wymiar. Tymczasem dziś podział ten wygląda nieco inaczej, choć nie sposób nie odnieść wrażenia, że wywodzi się on z podziału pierwotnego. Otóż stawka 8% obowiązuje na meble w trwałej zabudowie. Co to oznacza? W praktyce tyle, że meble te muszą idealnie pasować do danego pomieszczenia, niczym meble na wymiar. Niemniej jednak jest tutaj pewien haczyk. Zgodnie z interpretacją Ministerstwa Finansów, meble te muszą być w jakiś sposób połączone z konstrukcją budynku. Co za tym idzie, po ich demontażu nie będą nadawały się do ponownego użytku. Więcej informacji na ten temat znajdziemy w interpretacji ogólnej nr PT3.8101.2.2020 z dnia 27 maja 2020 roku. Znajdują się tam zapisy określające, co Minister uważa za „trwałą zabudowę”. Tymczasem w przypadku, gdy meble możemy przenieść do innego pomieszczenia czy budynku, musimy zastosować stawkę VAT 23%. Nie ma tutaj znaczenia, czy meble są wykonane tak, że możemy je rozebrać na części pierwsze, czy też nie. Doskonale wiemy, że nie wszystkie meble możemy po prostu rozebrać i złożyć ponownie. W kontekście podatku VAT nie musimy jednak rozpatrywać tej kwestii.

Kto odpowiada za pomyłki?

Zawsze w sytuacji, gdy na dany produkt obowiązuje kilka stawek VAT, może dojść do błędu. Pytanie tylko, kto za niego odpowiada? Generalnie zasadą jest, że sprzedawca powinien zwracać uwagę na to, jaką fakturę wystawia. To on uiszcza do Urzędu Skarbowego podatek VAT ze sprzedaży. Niemniej jednak kupujący, który jest przedsiębiorcą, powinien dokładnie sprawdzić, czy zastosowanie niższej stawki ma rację bytu. Urzędnicy nie zwracają uwagi w momencie, gdy zastosujemy wyższą stawkę VAT. Jeśli jednak skorzystamy ze stawki preferencyjnej, mogą chcieć bliżej przyjrzeć się fakturze. Pamiętajmy, że aby móc odliczyć podatek VAT od zakupu mebli biurowych, musimy takową posiadać. Jest to bardzo ważne w kontekście przedsiębiorców, którzy kupują meble od sprzedawców detalicznych. Mogą być nimi, na przykład byli przedsiębiorcy. Tymczasem nie mamy prawa do odliczenia VAT jedynie na podstawie paragonu lub innego dokumentu zakupu. Jeśli zaś sami sprzedajemy meble używane w biurze, musimy zastosować stawkę VAT 23%. Nasze meble najprawdopodobniej nie spełniają kryteriów trwałej zabudowy, dlatego musimy wybrać podstawową stawkę VAT przy ich sprzedaży. Wybranie niższej może wiązać się z konsekwencjami finansowymi.

Podatek VAT już od dawna sprawia przedsiębiorcom i księgowym wiele problemów. Jeśli nie wiemy, którą stawkę zastosować przy zakupie lub sprzedaży mebli biurowych, możemy wystąpić z wnioskiem o interpretację indywidualną. Zastosowanie stawki preferencyjnej jest bowiem tak samo kuszące, jak dyskusyjne. Musimy pamiętać, że zastosowanie błędnej stawki może być dla nas bardzo przykre w skutkach.